måndag 30 augusti 2010

Nu är vi igång!


Så där ja! Nu är alla barn inskolade, och det har gått bra. Vi är nu 23 barn inskrivna och av dessa ca 30% 15 timmars barn. Efter en snubblande start så är vi igång med höstterminen. Det är mycket som händer just nu. Som ni alla vet så har vi blivit betrodda av kommunen att få bedriva förskola (till skillnad från pedagogisk omsorg som det hette innan). Först måste vi dock uppfylla några krav som kommunen har. Detta arbetar vi just nu på allt vad vi kan. Det rör sig till exempel om nytt vatten/avlopp, personalrum, städutrymme extra toaletter och handikappanpassning. Trädäcket och rampen är ett steg på vägen och den biten är snart klar. Det gör också att vi får ytterligare en entré vilket kommer minska trängseln i den lilla hallen vi har idag. Det är många investeringar som skall göras och till skillnad från vad många av er trott så får vi inte ett öre i extra bidrag från kommunen för att genomföra förändringarna. Eftersom verksamheten bedrivs i en privatägd fastighet innebär det att större delen av investeringarna måste göras ur egen ficka med skattade pengar.

Staketet är vi också i full gång med, detta är inget krav från kommunen men som ni vet så är det något som vi länge har önskat. Det är röjt och färdigt för att sättas upp och det tänkte vi att vi skall göra tillsammans. Så vi bjuder in er föräldrar till två arbetsdagar. Den 11 september och den 18 september. Vi kommer att behöva lite redskap så ni som har hemma får gärna ta med sig. Lapp med tid och anmälan finns på dörren.

Kraven ökar också på personalen. Nina har tyvärr inte blivit bättre, så det är ovisst när hon åter är sitt fulla jag. Därför har ledningen tagit beslutet att söka efter en ny förskolechef. I detta sökande är vi i slutskedet. Vi har sökt en förskollärare med stor erfarenhet av att leda och som har stor insikt i regelverken runt en förskola. En kock börjar redan nu på onsdag för att Anja till 100% skall vara hos Små folket. Ytterligare en tjänst skall tillsättas med en utbildad förskollärare, dock i samråd med den nya chefen. Nina kommer att vara med och arbeta i barngrupperna men till att börja med inte mer än max 50%.

Vi hoppas på att bilda ett starkt och positivt gäng. Vi har gjort en del förändringar bland personalen då vi måste ha en stark och välutbildad styrka att bygga vidare på. Detta är också ett krav från kommunen.

Grupperna kommer att se ut på följande sätt:

Gitty & Nina kommer att ha hand om Äventyrarna. Tisdag, onsdag och torsdag kommer barnen i Äventyrarna att delas upp i två mindre grupper. Varannan vecka kommer de vara med Nina och varannan kommer de vara med Gitty.

Ninas grupper kommer använda sig av bussen så ofta som möjligt. Ni har säkert sett att vi har köpt in en (ganska) ny fin buss och till den har vi också köpt 6 st helt nya barnstolar. Vi har även bakåtvända stolar till de som behöver det. Vi ska ut på Äventyr. Det kommer att bli en del picknick men detta får ni så klart redan på i förväg.

Gitty kommer att pyssla/måla mycket + mm. Allt enligt läroplanen

Anja och den nya förskolechefen kommer att ansvara för Småfolket.

Jeanette kommer att fortsätta som assistent på ca 60% och resterande 40% är hon i barngruppen.

Temat kommer under hösten att vara resväskan med olika resmål och läromål.


Föräldrar möte kommer vi kalla till så snart cheftjänsten är tillsatt.

Vi vill gärna bjuda in er föräldrar till samkväm, vi tar betong repris. Ta med formar ni vill gjuta. Och gärna något gott ni vill bjuda på! Datum den 21/9 kl 17:30- tills vi är nöjda med våra skapelser. Intresselapp finns på dörren.

Denna information finns även på lappar i tryckt form på barnens lådor.

Inga kommentarer: